מה זה השטויות האלה - צבע השנה של PANTONE?

מה זה השטויות האלה - צבע השנה של PANTONE?

  בימים האחרונים, נראה שלאן שאנחנו לא מפנים את המבט, תופסות אותנו ידיעות נרגשות

בנוגע לצבע השנה הנבחר של חברת פנטון.

והאמת, אנחנו מתקשים להצטרף לחגיגה.

  • אנחנו באמת אוהבים צבעים. את כל הצבעים. אז איך נוכל לבחור בצבע אחד?
  • כל הטררם הזה מעלה באפינו ריח של עדריות. ואם עוד לא הבנתם, אנחנו ועדר – זה ממש לא! זאת אומרת, למה שתשב ועדה של מכובדים, יודעי דבר ותחליט בשביל כולנו על צבע אחד מתוך פלטה ענקית של אפשרויות?

רגע לפני שאנחנו נשכבים על ספת הפסיכולוג, לבדוק מה לא בסדר אצלנו, ואם זה אנחנו או הם, ננסה להבין קודם מה זה בכלל אומר.

חברת פנטון קמה בשנות ה-60 באמריקה כחברה המתמחה בדפוס. לאחר שזיהו בחברה את הקושי של מעצבים, משרדי פרסום ודפסים להעביר במדויק את הגון הרצוי להם, הם הוציאו את מניפת הצבעים הראשונה. עד אז היו משתמשים בשם של גון. ואילו חברת פנטון הוסיפה לכל גון גם מספר. המשמעות היא שנוצרה מעין שפה שמאחדת ומגדירה צבעים בכל מקום בעולם. מעצב מצד אחד של העולם יכול להעביר ליצרן שלו בקצה השני, את מספר הצבע הרצוי ולקבל בדיוק מה שביקש.

 פנטון אגב, לא היתה וגם היום איננה "שפת הצבעים" הראשונה או היחידה הנהוגה בעולם (על RAL ודאי שמעתם)  אבל היא בהחלט המוכרת ביותר. זאת בזכות האסטרטגיה השיווקית שהחברה מובילה כבר עשרות שנים. אסטרטגיה שהפכה אותה מחברת דפוס למוסד שמוביל תרבות שלמה שסובבת סביב צבעים. כיום החברה נותנת ייעוץ בנושא טרנדים, בונה אסטרטגיות צבע לחברות מתחומים שונים, עושה שיתופי עולה מקוריים עם חברות מוכרות בשוק ואפילו מחזיקה בליין פופולרי של מרצ'נדייז.

משנת 2000 ובכל דצמבר חברת פנטון מפרסמת את "צבע השנה של פנטון" שנבחר להוביל את  השנה הבאה. הגון הנבחר נקבע עפ"י ניתוח מגמות וקריאת הלך הרוח התרבותי באותו זמן ובא לתקשר את חיי היום יום בשפה המוכרת למוסד, שפת הצבעים. עבודת ניתוח מקצועית מתבצעת במטרה לקרוא מהן המגמות השולטות כרגע ומה הציבור מבקש לעצמו.  כך כשזיהו בפנטון הלך רוח מבולבל בציבור, בחרו בצבע שיוצר תחושה אופטימית. כשזיהו כמיהה לטבע, בחרו בצבע ירוק וכו' וכו'.

רגע לפני שאתם רצים לצבוע את הקיר בצבע השנה או להחליף את ריפוד הסלון, בואו ניקח את זה בפרופורציה. צבע השנה הוא בסך הכל אלמנט שיווקי (גאוני, יש לציין) של מוסד גדול ומוכר שדואג להישאר עמוק בתודעה שלנו. אין לו באמת השפעה גדולה כל-כך על חיי המעצב או הצרכן. אלא אם זה מחפש להשתלב בזרם ולקחת חלק בטרנד הנוכחי.

אנחנו כרגיל, מעדיפים להיות נאמנים רק לטעם האישי שלנו וכשזה מגיע לעיצוב הבית, תמיד נעדיף עיצוב קלאסי שיאריך ימים ולא צבע כזה או אחר שיסיים את תפקידו בחיינו בדצמבר הבא עם ההכרזה על צבע פנטון של השנה החדשה.

translation missing: he.blogs.article.tags:translation missing: he.blogs.article.and_tags_html
  • העגלה ריקה