אזהרת מסע – ארזו מהר וטוסו ללודז'

אזהרת מסע – ארזו מהר וטוסו ללודז'

בחיפוש מתמיד אחרי אביזרי עיצוב מיוחדים לבית, אנחנו ב- ObliBop נדרשים לעיתים להגיע למקומות הפחות מוכרים. לפני כמה שבועות, ארזנו מזוודה וטסנו ללודז' שבפולין בחיפוש אחר מוצרים טובים מהצד המזרחי של אירופה. על הדרך התאהבנו קשות בעיר לודז' ואנחנו חייבים לשתף.'.

אם אתם אוהבי אומנות ועיצוב קבלו את ההמלצה שלנו ותגיעו כמה שיותר מהר. הקסם המדהים של לודז' הוא בכך שנכון לעכשיו היא עדין לא נתפסת מוקד תיירות ברחבי העולם. אבל... "לונלי פלנט" כבר פירסם את לודז' כיעד מספר 2 לביקור ב-2019 מה שאומר שזה עשוי להשתנות וזה בדיוק הזמן לארוז מזוודה ולהגיע.

רחוב פיטורוקובסקה, משופע בבתי קפה, בארים וחנויות ובעיקר באדריכלות מגוונת מגוונת

לודז' היא שילוב קסום של עיר שמצד אחד יש המון מה לעשות בה ומצד שני הכל בה כל-כך רגוע. מקומות הבילוי מלאים סטייל אבל אין עליהם טיפת פוזה. האוכלוסיה צעירה, היפסטרית מגניבה, אך שקטה ולא אקסטרווגנטית. העיר מותאמת לגמרי לתיירים, הכל כתוב באנגלית וקל מאוד להסתדר. העיר מודרנית לחלוטין אבל התפאורה מעורבת. העיר מלאת חיים אבל, לא סואנת ולא המונית. ובאמת שהאנשים באופן כללי שומרים על שקט. לא מדברים בקולי קולות בטלפונים הניידים וגם לא בינם לבין עצמם. בקיצור, בא לנו לעבור כאן, לפחות לכמה חודשים בשנה.

אדריכלות

לודז' היתה בעברה עיר תעשייתית עם התמחות בטקסטיל. לפני מלחמת העולם השניה, מצב התושבים בעיר היה מצוין (תעשיינים) מה שאיפשר בניית ארמונות, כנסיות ומבני תעשייה ענקיים.   למרות זוועות המלחמה שלא פסחו עליה, רוב הבניינים בלודז' נשתמרו והביקור בעיר הוא חוויה אדריכלית משגעת. בעיר פזורים ה-מון מבני תעשייה. רובם מבלוקים אדומים. יש המון בניינים שעומדים במצבם המקורי ויש גם תנופת שיפוץ מאסיבית. מבני התעשיה הוסבו למוזיאונים, ומבני ציבור ויש גם הרבה מבנים שעומדים במצבם המקורי מחכים לתורם. שמחנו לראות ששימור המבנים נעשה ביד עדינה והאופי המקסים של המבנים נשתמר.

 

פסטיבלים

מעבר לאטרקציות הקבועות בעיר: מוזיאונים (טקסטיל, אומנות, קולנוע ועוד), מונומנטים לזכר השואה, גן בוטני, פארק מים, מבני תעשייה ששוחזרו וניתן לבקר בהם, בעיר מתקיימים פסטיבלים לאורך כל השנה. בין שניים לחמש-עשרה פסטיבלים בחודש. רבים מהם בתחומי האומנויות השונות. כך שעל-פי תחומי העניין שלכם תוכלו לכוון את מועד הביקור לפסטיבל הרלוונטי.

Piotrkowska רחוב פיוטרוקובסקה

זהו הרחוב המרכזי בעיר. אורכו 5 קילומטר והוא שזור בבוטיקים, מסעדות מכל הסוגים, בארים ומועדונים. לאורך כל הרחוב לא ראינו סניף אחד של רשת מוכרת (אולי איזה מקדונלד'ס קטן). את הרשתות המוכרות ניתן למצוא בקניונים ויש כאן הרבה מאלה (קניונים זה לא בדיוק אנחנו, אבל גם כאן מחכה הפתעה). הרבה מגורמי העניין נמצאים לאורך הרחוב וקל מאוד להתמצא בו. שיטוט לאורך הרחוב הוא החוויה עצמה. לאורך כל הרחוב ישנם פאסאג'ים, חצרות שגם בהם יש עוד מהטוב הזה: חנויות, סטודיואים, משרדים והמון המון מסעדות ובארים. באמת שלא הצלחנו לבחור איפה לשבת לאכול, יש כל-כך הרבה מבחר. כל פאסאג' יותר יפה מקודמו וכולם מלאים בויב הייחודי לעיר. ברחוב פזורים גם הרבה בתי מלון קטנים, נחמדים ולא יקרים. לינה רק כאן, במרכז העניינים. אין סיבה להתרחק כי כאמור העיר שקטה ורגועה.

רחוב פיוטרקובסקה, מלא בבניינים יפהפיים ובעלי משמעות היסטורית. בלשכות התיירות ובמלונות יש ברושור המרכז 33 "נקודות חן" ברחוב, אם בא לכם להבין את ההיסטוריה של הפנינים האלה.

 

אופניים

זאת הדרך הנפלאה להסתובב בעיר. אחרי שתמצו (אם בכלל) את רחוב פיטורוקובסקה, שכרו אופניים מהתחנות הפזורות בכל רחבי העיר. ותדוושו עד דלא ידע. העיר מרושתת כולה בשבילי אופניים רחבים והרכיבה נעימה בזכות העובדה שהעיר לא סואנת. בא לכם לנוח? עצרו באחד מעשרות הפארקים הירוקים הנפלאים שמציצים בין הרחובות. 20 דקות ראשונות רכיבה באופניים הן חינם וכל שעה נוספת אחרי זה תעלה כמה שקלים בודדים.

 

גם מבלי להתכוון, תיתקלו בפארקים משגעים במרכז העיר

אומנות רחוב

קשה להתייחס לפני העיר מבלי להתייחס לאומנות הרחוב. גם בלודז' כמו ברבות מערי אירופה, יש סצנה סוערת של אומנות רחוב. בלודז' זוהי אומנות מוזמנת שמתפרסת על קירות מבנים שלמים. בנוסף בעיר פזורים פסלי רחוב. לא צריך לחפש את אומנות הרחוב בעיר, היא בכל מקום.

Manufaktura  מנופקטורה

בעיר יש מספר קניונים אבל המונופקטורה הוא מעבר לקניון. מתחם תעשייה ישן שהפך למרכז תרבות ענקי הכולל חנויות מכל הסוגים, מסעדות, מוזיאון לאומנות, מתקני לונה פארק ועוד. המקום שוקק חיים ואפשר לבלות כאן יום שלם. מבחר החנויות ענק. מחנויות בינלאומיות שמוכרות לכולנו ועד למותגים פולנים. המחירים זולים בהרבה מבירות אירופה אחרות.

מול המנופקטורה, ממוקם מלון PURO שהוא חלק מרשת מלונות בוטיק פולניים שמתמקדים בעיצוב. פרגנו לעצמכם שינה במלון. הוא מרכזי, מעוצב בטוב טעם והמחירים לא גבוהים.

 

ארזתם כבר? אנחנו מחכים לשמוע אם אהבתם כמונו.  

 

.

  • העגלה ריקה